Rahman ve Rahîm olan Allah’ın adıyla..

Namaz kılmanın müstehap olduğu vakitler nelerdir? İsfâr nedir? Tağlis nedir? İstivâ vakti nedir? Şürûk zamanı, gurûb vakti nedir? Namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler nelerdir? Müstehap nedir? Mekruh nedir?

Namaz Kılmanın Müstehap ve Mekruh Olduğu Vakitler

İslam dininin en önemli ibadeti dinimizin direği dediğimiz namaz günde 5 vakit kılınır ve her namazın belirli bir vakti vardır. Farz olan namazı kendi vakti içerisinde kılmak şarttır. Bununla birlikte farz namazlarda birlikte öncesinde veya sonrasında kılınan sünnet olan namazlar içinde vakit namazın şartlarındandır. Aynı zamanda vitir namazı, teravih ve bayram namazları içinde vakit namazın şartıdır ve kendi vakti içerisinde kılınması gerekir.

Farz olan herhangi bir namaz vakti girmeden edâ edilemez. Farz namaz vakti çıktıktan sonra da edâ edilemez. Vakti içerisinde kılınmayan ve vakti çıktıktan sonra kılınan namaz edâ değil kazâ olur.

Farz olan bir namazı kendi vakti içerisinde mazeretsiz olarak kılmamak günahtır. Vaktinden kılınamayan namaz vakti çıktıktan sonra kazâ namazı olarak kılınır. Ancak kaza namazı kılmaya niyet ederken edâ yada kazâ olduğunu belirtmek gerekmez. Hangi vaktin kazası olduğunu söylemek yeterlidir. Vakti çıkmış olan bir namazı kazâ ederken edâ niyetiyle kılınabilir. Aynı şekilde vakti henüz çıkmamış olan bir namazda kazâ niyetiyle edâ edilebilir. Bu nedenle edâ yada kazâ diye bir belirleme yapmak gerekmez.

Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz

Herhangi bir farz namaz ister vaktin ilk girdiği anda kılınmış olsun, ister vaktin sonuna doğru kılınmış olsun vakti içerisinde kılınmış ve eda edilmiş olur. Genel olarak namazları geciktirmemek vaktin ilk girdiği anda kılmak daha faziletlidir. Ancak sabah namazının farzını güneş doğmadan biraz öncesine kadar geciktirmek daha faziletlidir. Bazı vakitler vardır ki o vakitlerde namaz kılmak müstehap yani daha faziletli iken bazı vakitlerde vardır ki o vakitlerde namaz kılmak mekruhtur. Yani o vakitte namaz kılınması uygun değildir.

Namaz Kılmanın Müstehap Olduğu Vakitler

Müstehap: Kelime anlamı olarak ” takdir edilen, sevilen , güzel bulunan ve tercih edilen iş” anlamına gelen müstehap fıkıh literatüründe Hz. Peygamber’in bazen yaptığı bazende terkettiği fiilleri ifade eder. Müstehap olan fiilleri yapmak güzel karşılanır ve tercih edilir. Müstahabı terketmek ise ceza yada dinen kınamayı gerektirmez. Ancak güzel ve faziletli olan tercih edilmemiş olur.

  • Sabah namazını vaktin sonuna doğru kılmak( isfâr ) daha faziletlidir. Ancak Hac ibadeti sırasında Müzdelife’de kılınacak olan sabah namazını, sonrasında vakfe yapılacağı için vaktin evvelinde kılmak (tağlis) daha faziletlidir.
  • Sıcak bölgelerde öğle namazını vaktin ilk kısmında değil vaktin sonuna ertelemek daha faziletlidir.
  • İkindi namazını güneşin gözü rahatsız etmeyecek hale gelmesinden önceki zamanda kılmak evlâdır.
  • Akşam namazını vakit girdiğinde kılmak daha faziletlidir.
  • Yatsı namazını gecenin ilk üçte birinin sonuna kadar geciktirmek daha iyidir.
  • Vitir namazını uyanabilenler için fecrin doğusuna yakın kılmak daha faziletlidir.

Namaz Kılmanın Mekruh Olduğu Vakitler

Bazi vakitler vardır ki o vakitlerde namaz kılmak uygun görülmez ve mekruhtur. Namaz kılmanın mekruh olduğu vakitlerin bazılarında hiçbir namazı kılmak kılmak uygun görülmez, bazılarında ise sadece kaza namazı kılmak mekruh olur.

Mekruh: Kelime anlamı olarak ” yapılması istenmeyen,hoş görülmeyen, beğenilmeyen” anlamına gelen mekruh fıkıh literatüründe kesin bağlayıcı olmamakla birlikte yapılmaması istenen durumları ifade eder.

Hiçbir Namazın Kılınmayacağı Vakitler

  • Güneşin doğmasından sonra 45 dakika yükselmesine kadar olan zaman dilimi içerisinde hiçbir namaz kılınmaz. Bu zaman aralığına şürûk zamanı denir.
  • İstivâ vakti , yani güneş tam tepedeyken hiçbir namaz kılınmaz.
  • Gurûb vakti, yani güneşin batma zamanında hiçbir namaz kılınmaz. Güneşin kızardığı, çıplak gözle güneşe rahatlıkla bakıldığı zamandır. Bu vakitte sadece o günün ikindi namazının farzı kılınabilir. Bu üç vakitte namaz kılmak mekruhtur.

Nafile Namaz Kılmanın Mekruh Olduğu Vakitler

  • Fecrin doğmasından sonra sabah namazının sünneti dışında nafile namaz kılınmaz.
  • Sabah namazının farzını kıldıktan sonra güneş doğuncaya kadar nafile namaz kılınmaz.
  • İkindi namazından sonra güneş batmasına kadar
  • Akşam namazının farzını kılmadan önce nafile namaz kılınmaz, farzından sonra kılınır.
  • Ramazan ve Kurban Bayramı’nda, bayram namazından önce ne evde nede camide nafile namaz kılınmaz, fakat bayram namazlarından sonra evde kılınabilir.
  • Hac ibadeti sırasında Arafat ve Müzdelife’de namazları cem ederken cem’ler arasında nafile namaz kılınmaz.
  • Farz namazı vaktin sonuna bırakan ve hem nafile hem farz namazı kılacak kadar vakit yoksa nafile namaz kılınmaz.
  • Cemaatle namaz kılarken müezzin kamet getirdiği sırada nafile namaz kılınmaz. Ancak sabah namazının sünneti kılınabilir.
  • Cuma namazında imam hutbe için minbere çıkmışsa cuma namazı bitene kadar nafile namaz kılmak mekruhtur.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here